fredag den 9. maj 2008

Hold så op Cult!

Folkene bag læskedrikken Cult har gjort det igen. Endnu engang prydes landets busstoppesteder af knap så politisk korrekte plakater, der portrætterer en helt nøgen kvinde, hvis fremtrædende fortrin kun skjules bag knælange havfruelokker.

Man skulle ellers have troet, at den virak, der fulgte i kølvandet på CULT’s forrige reklame for produktet CULT Shaker ville få kloge reklamefolk med femårige universitetsuddannelser til at tænke sig om en ekstra gang førend de atter smækkede afklædte damer op i bybilledet. I 2004 lancerede de deres drik med billeder af nøgne, ansigtsløse skønheder i sexet korpulering, en ligeledes hovedløs model med en flaske af omtalte energidrik placeret præcis mellem de dugfriske blottede brystvorter og teksten ”Shake it, baby”, hvilket førte til talrige anmeldelser og endeligt en anmodning fra Forbrugerombudsmanden om, at plakaterne blev fjernet hurtigst muligt. Den gik altså ikke, eller - Nå nej, Forbrugerombudsmanden bad faktisk kun bureauet om at fjerne plakaterne med den mandlige model afbildet – kvinden med de blotlagte bryster var ok – man er jo så vant til nøgen barm i gadebilledet. Så kvinden blev hængende i al sin nøgne pragt, mens manden og hans mejslede six pack forlod plakatsøjlerne.
I hvert fald prøver Cult nu atter grænser af, og det tror da fanden, for den omtale, de frække reklamer får i medierne, kan slet ikke købes for penge – og overstiger garanteret bødebeløbene fra ombudsmanden de første mange gange: There’s no such thing as bad press, var der vist engang en, der sagde?

Snart kan man jo ej heller kritisere en sådan reklamekampagne uden at få skudt i skoene, at man er nypuritaner eller mandehader. Men burde man ikke kunne diskutere en sådan annonces berettigelse uden straks at skulle frygte for modangreb? Er det ikke muligt at applaudere såvel seksuel frigjorthed som en retfærdig kvindefremstilling?

Udover at den nævnte reklame spiller på en rollefordeling kønnene imellem, der fordrer kvinden som underlegen manden, kvinden som prostitueret (hun tager sig betalt...i sodavand!), kvinden som objekt må der da også sidde mænd derude, der føler sig talt ned til? En sådan reklame placerer jo i ligeså høj grad manden som kvinden i en præcist defineret kasse: manden er modtager, manden er på en evig, utrættelig jagt efter sex, manden falder for dumme, billige reklametricks, der kun er udtænkt for at kunne hive lidt omtale med i faldet, når Forbrugerombudsmanden påbyder dem at fjerne stadset fra gadebilledet.

Helt ærligt, fjern skidtet og lav klarere lovgivning på området, så vi i fremtiden, når vi nu ikke kan vælge det kommercialiserede offentlige rum decideret fra, i det mindste kan få et kreativt input i stedet for de billeder af nøgne kvinder, der fastholder den ene halvdel af befolkningen i en rolle som underlagt manden. Man behøver ikke have vikarieret mange dage i en dansk folkeskole, før man ved, at reklamebilledet, den seksualiserede fremstilling af kvinder sniger sig hele vejen ind i sjetteklasser og får 12-årige piger til at iklæde sig nedringet og push-up’et. Det her handler simpelhten ikke om hverken mangel på humor eller overflod af snerperi. Det handler om en kønsfremstilling, der er skadelig og i sidste ende kan bevirke, at meget unge, såvel som meget naive, piger og kvinder uden rollemodeller hjemmefra risikerer at ende i nogle situationer, hvor de glemmer deres egne behov og grænser, fordi de har lært af reklamerne, hvordan kvinder opfører sig.

I en net-undersøgelse til Nyhedsavisen angav 3 ud af 4 piger, at de havde følt sig seksuelt udnyttet.
Jamen, kan det virkelig være så svært at forstå, at tilbagevendende reklamer med nøgne kvinder skyder udviklingen mod ligestilling lysår tilbage?

Læs mere om Cult-reklamerne her.

Naja Helene H. Hertzum

2 kommentarer:

Anne Thompson sagde ...

Dejligt at høre en anden, der deler meningen. Når reklamer som den kommer på gaden, hvor mærkeligt er det så at folk (både kvinderne og mændene) bliver forvirrede over hvad man må og skal?

kyllyan sagde ...

...tankevaekkende at kunstneren som har pyntet paa plakaten foerst med "...to fight sexism" derefter har udsmykket blondinen med... en burka ? Eller har han/hun blot gjort blondinen moerkhaaret og givet hende bind for munden ????
Modstridende message ?